Als ik naar de beelden van Rodin kijk dan weet ik hoe een kunstenaar geïnspireerd kan zijn door het naakte lichaam. Dat geldt trouwens voor veel van die lui, want er is een enorme stroom aan kunst die op de blote mens is gebaseerd. Kunstenaars houden van bloot, en geef ze eens ongelijk.
Ik kan mij een alibi als “kunstenaar” heel goed voorstellen. Vroeger, toen ik nog een laatpuber was van rond de 16 á 17 jaar, leek mij een carrière als fotograaf voor de Penthouse ook wel wat. Er moest toch wel wat te zien zijn tussen al die diepgaande interviews die in dat blad staan en die iedereen schijnt te lezen. Ik niet overigens. Ik had de Penthouse exclusief voor de plaatjes; van die supermooie vrouwen met een absoluut gebrek aan gêne. Zo wil je het hebben als ontluikend seksliefhebber van de mannelijke kunne.
De inspiratie die van dat lijf af komt is al heel erg oud weten we nu. Logisch ook, want het gaat natuurlijk om het kanaliseren van echte erotische sentimenten en die zitten gewoon in onze hardware – zowel bij de kunstenaar als bij de kunstliefhebber. Ik heb het hier al eens eerder gezegd, maar ik kan me niet voorstellen dat meneer de artiest onbewogen naar een naakte dame kijkt. Evenwel ben ik bereid dit alsnog te testen in een weekje of wat stage bij dat ene mannenblad dat ik al noemde. De Amerikaanse versie natuurlijk, maar dat begrijpt elke vent. Wat wetenswaardig is: aan de hand van het fossiele archief kan nu ook worden aangenomen dat voor de steentijdse kunstenaar de vrouw ook de inspiratiebron was. En wel in authentieke Penthouse style, met een prehistorische full spread bever-shot als resultaat.
Hoe weten we dit allemaal? Omdat er in Frankrijk iets is gevonden dat de oudste pin-up ter wereld lijkt te zijn. Het gaat om een reliëf van het vrouwelijke geslachtsdeel dat meer dan 37.000 jaar geleden gemaakt is. Daarmee is het waarschijnlijk de oudste kras-tekening die tot nu toe bekend is en nog leuker: blijkbaar werd daarna pas – van zo’n ± 37.000 jaar geleden – de omringende dierenwereld opgetekend in de vorm van nijlpaarden en leeuwen. Wat geinig, denk ik dan. “De belangrijkste dingen eerst.…”, moet de antieke lithograaf gedacht hebben. En gelijk had-ie.
Gelukkig ben ik niet de enige die toch een beetje twijfelt aan het Vulva-gehalte van dit reliëf, alhoewel slechts miniem. De archeoloog Harold Dibble van de Universiteit van Pennsylvania is er niet van overtuigd dat het plaatje hier het damesgeslacht laat zien en stelt dat een dergelijke interpretatie misschien vooral iets over de spreker zegt. Daarom twijfel ik ook maar een heel klein beetje. Ik ben namelijk geneigd al heel snel iets in die richting te zien, en ik weet dat van mezelf. Ik kan daar ook helemaal niet mee zitten. Ik vind het wel een lollig idee dat de wortels van de Penthouse bijna 40.000 jaar terug in de tijd liggen.